Monument Valley

Vi lämnade Grand Canyon i förmiddags via Desert View Drive, längs kanten österut, och kunde förstås inte låta bli att stanna för lite fotostopp. Efter vakttornet, där man kunde klättra upp och se både kanjonen och Painted Desert, kom vi ut ur nationalparken och var snart inne i indianland, Navajo-reservatet.





Det kändes nästan obehagligt att se hur enkelt många bor, husen liknar mest skjul som ligger mitt ute i ett ökenliknande område. Städerna vi åkte igenom var inte heller så upplyftande, men det är också en del av Amerika. Här fick vi ställa om klockan, även om Arizona har samma tid som Kalifornien och Nevada under sommartid så gäller inte det för lokal Navajo-tid!


 
Dagens mål var Monument Valley, känt från mängder av filmer. Jag tror att motiven är bekanta för många av er. Det var häftigt att se dem i verkligheten.



Delar av Monument Valley ligger i Utah så vi fick lägga ännu en stat till vår lista vilken särskilt gladde Micke!



Vi bor i Kayenta, Arizona. Idag var det min tur att få bada i poolen trodde jag, men då var den stängd pga gårdagens sandstorm. Försökte trösta mig med tvättmaskinen men den var trasig. Förhoppningen stod till ett glas vin till middagen, men alkohol är förbjudet i Navajo-land... Tur att maten var jättegod!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Kan bara säga Wow!!!

Kram

2011-07-07 @ 12:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0